İhtiyaçların her geçen gün daha da arttığı, rekabet ortamının daha da kızıştığı günümüzde tüketicilerin
alışverişlerinde bilinçli hareket etmesi ve tüketicilerin haklarının korunması son derece önem
kazanmıştır.
Gelişen dünyada en hızlı artış gösteren faaliyetlerden biri de tüketimdir. Tüketicilerin haklarının
korunması, bu konuda ortaya çıkan sorunların en aza indirgenmesi ve tüketici memnuniyeti
ekonomik gelişimin de çok önemli bir payını oluşturmaktadır.
Günümüz tüketicilerinin çoğu bilinçli , her şeyi biliyor, her şeyin farkında…. Artık tüketiciler
internetten daha çok araştırma yapıyor ve bilinçli tüketici sadece fiyatta rekabete bakmıyor , ödediği
paranın tam değerinde karşılık almak istiyor. Fiyatları kıyasliyor , ürün değerlendirmelerini, tüketici
yorumlarını ve puanlamaları takip ediyor.Kapidan satışlar nerdeyse bitti.
ÇOK TÜKETİM , ÇOK ÜRETİM GEREKTİRİR…
Dünya’da teknoloji ile beraber yaşanan hızlı değişim süreci üretim ve tüketim algılarını sürekli olarak
yenilemekte; bu yenilenen durumlara göre de tüketici sorunları değişmektedir.Tarımsal üretim
sektörü başta olmak üzere, Sürdürülebilir bir üretim ve tüketim bilinci kaçınılmazdır.Bir Ülkenin
gücünü Üretim gücü belirler …
Tüm Dünya da son yıllarda yaşananlar…
Küresel Dünya ekonomisi, hareketli bir yıl olan 2021’i geride bırakırken , 2022 yılıda ilk günden
itibaren ; petrol fiyatlarını , döviz ve altın kurlarını , borsaları, gıda sektörünü vs… ülkeleri , devletlerin
ve insanların sosyal ve ekonomik davranışlarını hep birlikte etkilemeye devam ediyor . Tüketim
davranışlarımız da bunlara paralel bir dalga şeklinde sürekli değişebiliyor.
FAHİŞ FİYATLAR TUKETİCİLERİ VURDU….
Arka arkaya gelen akaryakıt ve gida zamları ,
marketler ve benzin istasyonlarının önündei uzun kuyrukların görüntülerine sahne olurken , doğal gaz
fiyatlarındaki artış , elektrik , su zamları ,kira zamları , toplu taşıma zamları, gıdaya gelen zam furyalari
vatandaşı bezdirdi….
FIRSATÇILAR YİNE HAREKETE GEÇTİ…
Döviz ve enerji fiyatlarındaki artışı , tedarik problemini bahane eden üretici firmalar , aracılar vs..
fiyatlara fahiş zam yaparken, stokçuluğa da başladı.
Kiralık ev fiyatları arttıkça kimi ev sahiplerinin fırsatçılık arayışları oluştu vs….
Kurdaki yükselişin , birçok üründe girdi fiyatlarını arttirmasi ve zamlarin ard arda gelmesi
yetmiyormuş gibi , Fırsatçıların zam oyunları ,etiketlere çok yüksek ve orantısız şekilde bu zamları
yansıtmasiyla ayrıca mücadele edilmek zorunda kalındı. Hatirlatmakta fayda var Tüketicilerimizin bu
tip fahiş fiyatlarla karşılaşması durumunda ALO 174-175 hattına şikayette bulunmaları önemlidir.
630.852 ADET KARAR VERİLDİ….
Tüketici haklarının korunması konusunda lokomotif görevi üstlenmiş olan tüketici hakem heyetlerine
2021 yılında toplam 537.479 adet başvuru yapılmış , 630.852 adet karar verilmiştir .Görülen
uyuşmazlıkların yaklaşık %52’si tüketiciler lehine sonuçlanmıştır.Yapılan Başvurularda En Çok İnternet
Abonelikleri Uyuşmazlık Konusu edilirken arkadan internet abonelikleri (51.514 adet, % 9.5), ➤
ayakkabı (38.564 adet, % 7.1), ➤ cep telefonu (36.959 adet, % 6.8), ➤ kredi kartı üyelik ücreti
(28.668 adet, % 5.3), ➤ mobilya (19.894 adet, % 3.7) ve ➤ GSM aboneliği (18.436 adet % 3.4)
konularına ilişkin başvuru yapıldığı görülmüştür.Tüketici hakem heyetleri 2021 yılında yaklaşık 870
Milyon TL değerinde uyuşmazlık tutarını değerlendirme konusu yapmıştır.
• TÜKETİCİ HAKLARI BEŞİKTEN MEZARA BİR SÜREÇ VE İNSAN HAKLARIDIR.
“15 Mart 1985 yılında Birleşmiş Milletler’in Tüketici Evrensel Bildirgesi’ni ilan etmesinin ardından, 15-
21 Mart arası her yıl Tüketiciyi Koruma Haftası olarak kutlanmaktadır.
Ülkemizde, Tüketicinin Korunması Kanununun 1995 yılında yürürlüğe girmesiyle birlikte , önemli bir
hareket kazanmıştır. Tüketiciler , 6502 Sayılı “ TÜKETİCİNİN KORUNMASI HAKKINDA KANUN“ ile ve
yönetmeliklerle korunmaya çalışılmaktadır.
Söz bitmez daha söylenecek çok sözümüz var. Tüketicinin korunması, bilinçlendirilmesi konusunda
Tüketiciyi Koruma Haftası´na bağlı kalmadan tüketicilerin haklarını aramaları için yıllardır özveri ile
çalışıyoruz. Tüketicilerimizin gelişmiş ülkelerde yaşayan tüketicilerle aynı haklara sahip olmaları,
bilgilendirilmeleri, yasal haklarını kullanmaları için özendirilmeleri en temel ilkemiz .
Derneğimiz Tüketicilerimizin Korunması Hakkındaki 6502 sayılı Kanunda yer alan tüm hükümler ile
ilgili konularda, vatandaşlardan gelen başvuruları değerlendirilerek tüketici / satıcı arasında uzlaşı
sağlama çalışmaları , tüketicilere yasal hakları konusunda bilgilendirme ve yasal çözüm mercilerine
yönlendirme çalışmalarını sizlerin desteği ve teveccühü ile ilk günkü heves ve azimle devam ettiriyor.
Bilinçlendirmek ve korumak alanında öncülük görevini bu güne kadar olduğu gibi bundan sonrada
yerine getirmeyi sürdürecektir.
Ülkemizin her ferdinin bilinçli tüketim anlayışına sahip olmasını ,tüketici bilincinin gelişmesi,
tüketicinin kendi ihtiyaçlarını iyi tespit edip, ihtiyaçlarına en iyi cevap verebilecek mal ve hizmet
seçimini bilinçli ve akılcı yapabilmesi, satın alma aşamasında aldatılmaması en büyük arzumuz ve
hedefimizdir. Çünkü insan, ‘beşikten mezara kadar’ tüketicidir. Bu kadar geniş bir kitlenin
korunması elbette önemli bir husustur.
Tüketicilerimizin kanunlara rağmen karşı karşıya kaldığı haksız uygulamaların son bulması , elde
etmiş oldukları kazanımları korumak, yeni ve kalıcı kazanımlar elde etmek için daha çok çalışmak yol
haritamızdır.
İsteklerimizin sonsuz ama dünyanın kaynaklarının sınırlı olduğu şuuru ile ;
Değerli tuketicilerim8zin 15 Mart Dünya Tüketiciler Günü ve 15-21 Mart Tüketiciyi Koruma Haftamızı
kutluyorum.
Ülkemizde tüketici haklarının korunması ve bu haklara saygı duyulması bilincine vesile olması dileğiyle
tüm değerli tüketicilerimize Saygı ve Sevgilerimizle…!” ifadelerini kullandı.