Uzmanlara göre yol yapmak trafiğe çıkan aracı artırıyor. Metro yapılmalı. Köprü sıkışınca geçiş ücreti artırılmalı
Boğaziçi Üniversitesi öğrencileri, İstanbul’un çileden çıkartan trafiğe çözüm arıyor. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin (İBB) üniversitelerle ortak gerçekleştirdiği “Üniversiteler İçin Trafik Kontrol Merkezi Laboratuvarları Projesi” kapsamında Boğaziçi Üniversitesi’nde kurulan Akıllı Ulaşım Sistemleri Laboratuvarı’nda öğretim görevlileri bitmeyen trafik sıkışıklığına çözüm bulmak için çalışıyor. Laboratuvarın başındaki Boğaziçi Üniversitesi İnşaat Mühendisliği öğretim görevlisi Yrd. Doç. Dr. Ilgın Gökaşar’a göre İstanbul’daki trafiğin anahtarı köprülerde gizli. Gökaşar’ın, İstanbul trafiğine dair tespitleri ve çözüm önerileri şöyle:
Böyle bir laboratuvar kurma fikri nereden aklınıza geldi?
Ben 2000 yılında buradan mezun oldum, buradan mezun olduktan sonra ABD’de yüksek lisans ve akıllı ulaşım sistemleri üzerine doktora yaptım. Doktoramı yaparken buna benzer bir laboratuvarda çalıştım. Buraya gelirken de böyle bir laboratuvarı burada kurmak istiyordum. 2007’de ilk geldiğimde İstanbul Büyükşehir Belediyesi ile bazı çalışmalar yaptım. Fakat seçimler ve benzeri durumlar nedeniyle ertelendi. Daha sonra 2011’de tekrar gündeme geldi. İstanbul Kalkınma Ajansı ile birleşik proje yazıldı ve sonunda da burası kuruldu.
İstanbul’da trafik neden bu kadar çok sıkışıyor?
Trafik sıkışıklığının çok basit nedenleri var. Bunlardan bir tanesi şerit değiştirmek. Diğeri de gereksiz yere durmak.
Çözüm önerileriniz nelerdir?
Akıllı ulaşım sistemlerinin efektif şekilde kullanılması… Nedir akıllı ulaşım sistemi? Mesela cep telefonlarından insanların bulundukları yerden gitmek istedikleri noktaya ne kadar zamanda gidebilecekleri bilgisinin ulaşması, yolun açık ya da kapalı olduğunu gösteren tüm tabelalarda o noktaya ne kadar sürede varılabileceği bilgisinin de yer alması gibi şeyler…
Uyarılar işe yarayacak mı?
Yaptığımız çalışmalar insanların bu tür işaretlere yüzde 100 uyması durumunda seyahat süresinin arttığını gösteriyor. Trafiğin en hızlı akışı bu tür ileride çalışma olduğunu gösteren işaretlere uyum yüzde 30 düzeyinde olduğunda sağlanıyor.
FSM Köprüsü’ndeki iyileştirme çalışmaları sırasında şerit kapatıldığında yaşanan keşmekeş gibi…
Orada ciddi bir yanlış yapıldı, köprü geçişi ücretsiz hale getirildi. Aslında trafiğin tıkanmaması için insanlar o köprüye özendirilmemeli tam tersine o köprüden caydırılmalıydılar. Yani ücretsiz geçiş yerine aslında FSM Köprüsü’nde geçişlere zam yapılmalı ve de insanların deniz ulaşımına özendirilmeliydi.
Sıkışıklığın en büyük nedeni insanların toplu taşıma yerine özel arabalarını tercih etmeleri… Toplu taşıma nasıl özendirilebilir?
Bu laboratuvar çalışmalarından biri de tam da bu konuda… Elimizde büyük bir Akbil datası var. İnsanların nereden nereye gittiğini kişi bazında biliyoruz. Metrobüsten sonra hangi toplu taşımaya ihtiyaç duyduğunu biliyoruz. Burada yapılması gereken insanların metrobüsü kullanması için oradan indiklerinde pürüssüz şekilde ikinci toplu taşıma aracına binebilmeleri… İstanbul trafiğinin çözümü metroda…
Şu anda İstanbul trafiğinde ilk etapta en hızlı rahatlama nasıl sağlanabilir? Yani hangi noktada çözüm bulunursa trafik rahatlar?
Köprüler… Eğer köprü trafiklerini planlı şekilde düzenleyebilirseniz, tüm İstanbul trafiği ciddi şekilde rahatlar.
Yolları genişletmek bir çözüm olabilir mi?
Hayır. Çünkü yol genişleyince o yolu talep edenlerin sayısını arttırmış olacaksınız. O yolu kullanmayacakken kişi geniş diye kullanılacak. Ne kadar yol yaparsanız o kadar araç trafiğe girer.