Raife Cebeci: Montessori’de Çocuklar Kendi Topluluklarını İdare Etmeyi Öğrenirler
İstanbul Montessori Enstitüsü’nün (İME) kurucusu Raife Cebeci, Yenidoğu Eğitim Kurumları’nın düzenlediği Montessori Seminerinde; insan ruhuna ve sosyal doğasına değer veren, çocuğun sosyal, duygusal, bilişsel, fiziksel olarak her yönden gelişmesine önem gösteren bir yaklaşım olarak, Montessori Metodu’nun inceliklerini paylaştı.
Seminer, 3-6 yaş grubu çocukların, yaşam alanı olarak hazırlanan eğitim ortamında merak duygusunu besleyerek gelişimini hedefleyen Montessori Metodu’nun inceliklerini paylaşmak üzere, Raife Cebeci Hanım’ın kürsüye davet edilmesiyle başladı. Raife Cebeci konuşmasında öncelikle, İtalyan kadın doktor Maria Montessori tarafından geliştirilen metodun ilk defa bu coğrafyaya girişine değindi. Montessori üzerine yazılı tarihi kaynaklar incelendiğinde bu eğitim metodundan Osmanlı zamanında esinlenilmeye başlandığını ve bizim kültürümüze olan yakınlığını belirterek konuşmasına devam etti. Yakın zamana gelindiğinde, 2002-2012 döneminde yapılan Montessori Metodu çalışmalarının daha aktif hale gelerek, özellikle okul öncesi eğitimde yoğunlaştığını ifade etti. Ayrıca, günümüzde sistemin moda gibi yaygınlaşmasından dolayı endişelendiğini aktaran Cebeci, “Bu durum fırsat bilinip finansal fırsatçılığa dönüştürülüyor, kalite göz ardı ediliyor. Bu konuda sınıf ve öğretmen kalitesine dikkat edilmesi gerekir” sözleriyle dikkat çekti.
Montessori Metodu’nda Çocuğun Gelişimi
Raife Cebeci, çocuk eğitiminde beyin gelişiminin önemine; “0-6 yaş arası insan beyninin en hızlı geliştiği dönemdir. Bu dönemde aile ve eğitimciler çocuğun beyin gelişimini doğru desteklerse eğer, çocuk nereye giderse gitsin, ne yaparsa yapsın eğitim ve sosyal alanda başarılı ve hayata hazır bir insan olur” sözleriyle yer verdi. Çocukların 6 yaşına kadar somut tecrübeler yaşaması gerektiğini anlatan Cebeci, bu deneyimin Montessori Metodu ile desteklendiğini aktardı. Ayrıca, çocuğun hem zihinsel hem de ruhsal gelişimini desteklediğini de ifade etti.
“Çocuklar Kendi Topluluklarını İdare Etmeyi Öğrenirler”
Montessori Metodu’nun çocuğu nazik ve barışçıl olarak geliştirdiğini anlatarak, 3-6 yaş arası öğrencilerin aynı sınıfta olmasının kazanımlarına değinirken “Montessori sınıflarında çocuklar kendi topluluklarını idare etmeyi öğrenirler. Büyük çocuklar küçüklerine karşı sevgi, şefkat ve liderlik duygularını geliştirirken, küçük çocuklar kendinden büyükleri görerek onlardan öğrenmeyi öğrenirler” dedi.
Ödül ve Ceza Sistemi Uygulanmıyor
Cebeci, insanın fıtrat ve doğasına en yakın sistem olarak bilinen Montessori Metodu’nda ödül ve cezanın olmadığını, çocuklara kriz anında neden ve niçin şeklinde açıklama yapılarak yaklaşılması gerektiğini aktardı. Montessori’de özgürlük konusunda yanlış anlaşılmaların olduğuna değinen Raife Cebeci, Montessori sınıflarında öğrencilerin kendi özgürlüğünün başkasının özgürlüğü ile sınırlı olduğunu ve öz disiplinli olarak yetişmeyi öğrendiklerini vurguladı. Seminer sonunda, katılımcıların sorularına cevap vererek, soru işaretlerinin de cevap bulması sağlandı.
Yenidoğu Eğitim Kurumları Hakkında
Yenidoğu Eğitim Kurumları, eğitim sektörünün birçok bileşeni üzerine kuram ve uygulama çalışmaları yapan bir eğitim kurumudur. Eğitim felsefesi, eğitim programları, eğitim materyal ve teknolojileri ile öğretmen eğitimi alanlarında AR-GE çalışmaları yapmak ve bunlara dayanarak oluşturulan zemin üzerinde ilk ve orta kademede eğitim kurumları açmak, temel faaliyet alanıdır.
Yenidoğu eğitim felsefesi, insanın kendini yönetebilmesinin çıkış noktası olarak kendini doğru tanımasını referans alır. Yunus Emre’nin ifadesi ile “İlim kendin bilmektir” düşüncesini pratiğe dökme çalışmalarına odaklanmıştır. Bu bağlamda, milli ve manevi değerlerini en üst düzeyde yaşayan, kendi yeteneklerinin farkında ve bu yetenekleri geliştirme bilincinde olan, analitik düşünmeyi bilen, öğrenen, seven, çevresindeki insanlarla ve yaşadığı toplumla en üst düzeyde iletişim kurabilen; Türkiye’yi yeni çağa taşıyacak nesiller yetiştirme gayesini taşımaktadır.
Yenidoğu Eğitim Kurumları, eğitim süreçlerinde “okul kültürü” ve “okul iklimi” kavramlarının altını çizerek oluşturacağı birikim ve sistemi, ihtiyaç hisseden herkese sunmayı da en önemli orta ve uzun vade hedeflerinden biri olarak belirlemiştir.
İstanbul Montessori Enstitüsü (İME) Hakkında
İstanbul Montessori Enstitüsü (İME), Türkiye’de çocuklar ve büyüklere yönelik Montessori felsefesi ve eğitimini uygulama ve yaygınlaştırma amacı ile 2012 yılında İstanbul’da kuruldu. Enstitü, Montessori felsefesini benimsemiş ve yaşam biçimi haline getirmiş, Montessori eğitimini örnek bir şekilde uygulayabilen, gelecek yıllar boyunca küçük çocukların hayata bakışını zenginleştirmeye katkıda bulunacak nitelikli Montessori profesyonelleri yetiştirmek üzere kapsamlı eğitim programları düzenlemektedir.
Enstitü bünyesinde, Montessori eğitimi ve felsefesi, sınıf ortamının hazırlanması, idare edilmesi, çocukların hazırlanan ortamda gözlemlenmesi, gözlemlerin ışığında her çocuğa bağımsız bireyler olarak yaklaşan uygulamalar, çocuk gelişimi ve Montessori sistemine dair merak edilen tüm konular; AMS sertifikalı, ABD’de uzun yıllardır Montessori eğitimi veren Türk ve Amerikalı eğitimciler ile Türkiye’de çocuk gelişimi alanındaki uzmanlar tarafından katılımcılara aktarılmaktadır. Bir eğitim yılı içerisinde toplam 324 saat süren eğitim programı, Montessori eğitimci sertifikasına sahip eğitimciler tarafından verilmektedir.